Wielkie marki: Givenchy

Reklama

Nie wszystkie marki mają to szczęście i zaszczyt, aby współpracować z największymi osobistościami – jak Jacqueline Kennedy czy Audrey Hepburn. Udało się to jednak marce Givenchy - i nie bez powodu.

Sklep Givenchy

Marka Givenchy jest bowiem kojarzona z klasyką, pięknem i elegancją. Warto dowiedzieć się, jaka była jej droga do osiągnięcia takie renomy.

Historia marki

Marka Givenchy została założona w roku 1952 przez Huberta de Givenchy. Kreacje projektanta i zarazem sama marka stały się rozpoznawalne dzięki projektom kostiumów do filmów „Zabawna buzia” czy „Śniadanie u Tiffaniego”, gdzie grała Audrey Hepburn. Do klasyki przeszła długa, czarna i zmysłowa suknia, w której aktorka pozuje, trzymając w ustach długiego papierosa.
W 1988 Hubert de Givenchy sprzedał firmę konsorcjum LVMH, a jego następcą stał się John Galliano. Następnie na czele firmy stanął Aleksander McQueen, a potem Julien MacDonald. Od 2005 roku dyrektorem kreatywnym jest Riccardo Tisci.

Przegląd kolekcji

Przez wiele lat Givenchy wydało wiele kolekcji, które wzbudzały zachwyt. Oto kilka z nich.

    • 1953 – Subtelny szyk

Delikatna, kobieca kolekcja zrobiła furorę dzięki odstępstwu od dotychczasowych, bogatych i ciężkich trendów. Pozbawione ostentacyjności, ale jednocześnie podkreślające kobiecą sylwetkę stroje szybko wpadły w gusta oglądających.

    • 1961 – Jacqueline Kennedy

Kiedy Jackie Kennedy zaczęła pokazywać się w strojach Givenchy, na jego klasyczne kreacje zrodził się prawdziwy bum. Warto dodać, że do strojów pierwszej damy Ameryki projektant zawsze dodawał coś wyróżniającego się. Przykładem był np. wielki guzik czy płaska, duża kokarda.

    • 1969 – Nowoczesne bikini

Pod koniec lat sześćdziesiątych projektant zaprezentował wyjątkowy kostium kąpielowy – było to bikini z pofałdowaną, okrągłą falbaną. Ten element pojawia się w modzie do dzisiaj.

    • 1997 – kontrowersje

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ukazała się pierwsza kolekcja Aleksandra McQueena dla Givenchy. Projektant zaprezentował wówczas między innymi XIX-wieczny mundur wojskowy, który miał stać się kostiumem cheerleaderki. Uznano wówczas jednak, że kolekcja nie jest zgodna z tradycjami firmy.

    • 2008 – Ricardo Tisci

Gdy dyrektorem artystycznym stał się Ricardo Tisci, kolekcje domu mody Givenchy zaczęły znowu zachwycać. Przykładem tego był pokaz z 2008, na którym zaprezentowano kreacje będące mieszaniną współczesnego gotyku i kostiumów tanecznych.

Ciekawostka

Gdy Hubert de Givenchy otworzył swój dom mody, pracowała u niego modelka Bettina, której imieniem projektant nazwał słynną, białą bluzkę z falbanami i czarnym haftem..

Niepisana klasa elegancji mówi, by nie przesadzać z dodatkami i przepychem. W domu mody Givenchy zasadę tę stosuje się „od zawsze”, co skutkuje fenomenalnymi sukcesami firmy.